SAMAÍN. HALLOWEEN

A HISTORIA DO SAMAÍN



Samaín, significa verán, é unha celebración de orixe celta que co tempo, no mundo critiano pasou a ser ser  "O Día de Tódolos Santos" que é tradicional en Galicia.
A noite do 31 de outubro comeza o Ano Novo celta, marcando o cambio de outono a inverno.

Di a lenda, que nesta noite tan máxica, as ánimas dos mortos atravesan a porta que separa os dous mundos e visitan as casas das súas familias para quentarse. Neste día teñen autorización para camiñar entre os vivos e voltar ao seu fogar.

Para manter aos espíritus contentos, para afastar ás malas ánimas e atraer ás boas, deixábase comida fóra, na porta. Por eso hoxe en día, os nenos e nenas  teñen a costume de saír nese día a buscar doces de casa en casa, disfrazados con roupas terroríficas. 

Segundo os celtas, durante esta noite non se podía saír da cidade, xa que as almas iban a visitar ós seus familiares ás súas casas, e para que lle fose máís doado atopalas , encendíanse pequenas fogueiras por toda a cidade.
Tamén existía a costume de amontoar pedras nos cruces de camiños, de forma que cada camiñante que pasaba botaba unha pedra ao montón e pedía un desexo, a estes montóns chamábanselle milladoiros.



A diferenza da costume americana de Halloween, aquí, para honrar ós mortos, recóllense castañas. Segundo a lenda, cada castaña recollida é a alma dalgún difunto ao que se acompaña ao ceo.


 Tamén é diferente  a vestimenta, en Galicia a costume é de disfrazarse de "esquelete", é dicir, de membro da Santa Compaña, e en vez de ir polas casas ofrecendo o típico "Truco o Trato" americano, en Galicia vaise en grupo a pedir polas casas un chupito dalgunha variedade autóctona ( herbas, oruxo, licor café...), baixo pena de que si non o ofrecen, pronto voltarán a visistar esa casa para levar a alguén ao país dos mortos.



Recentemente, tamén se estila facer andainas terroríficas, nas que os camiñantes ao longo do percorrido, normalmente a través do monte, vanse atopando con varios escenarios, previamente preparados  polos organizadores, neles deben ir pasando diferentes probas, ademáis de por a proba a coraxe e a valentía dos máis atrevidos.
Estas andainas, están a ser puras obras de teatro nocturnas, cada ano melloran a súa vestimenta, iluminación... e conseguen dende o primeiro minuto sumerxir aos participantes nunha verdadeira película de medo.




Outra tradición que cada vez está máis extedida é a de preparar unha "cabaza de Samaín", con iluminación. Di a lenda que se a deixas pola noite na fiestra ou diante da porta, atraerás ós bos espíritus e alexarás as malas vibracións.

Esta festa tradicional cada ano vai collendo máis popularidade.


Dise tamén que a "Queimada" ten orixe nesta festa, e que funciona como protección contra maleficios, bruxas e meigas.
Este é o conxuro que se debe recitar mentres se prepara.





 

CONXURO

 

Mouchos, coruxas, sapos e bruxas.

Demos, trasgos e diaños,

espritos das nevoadas veigas.

Corvos, pintigas e meigas,

feitizos das menciñeiras.

Podres cañotas furadas,

fogar dos vermes e alimañas.

Lume das santas Compañas.

Mal de ollo, negros meigallos,

cheiro dos mortos, tronos e raios.

Ouveo do can, pregón da morte;

fuciño do sátiro e pé do coello.

Pecadora lingua da mala muller

casada cun home vello.

Averno de Satán e Belcebú,

lume dos cadavres ardentes,

corpos mutilados dos indecentes,

peidos dos infernales cus,

muxido da mar embravescida.

Barriga inútil da muller solteira,

falar dos gatos que andan á xaneira,

guedella porca da cabra mal parida.

Con este fol, levantarei as chamas deste lume

que asemella ó do inferno

e fuxirán as meigas a cabalo das súas escobas,

índose bañar na praia das areas gordas.

¡Oíde, oíde! os ruxidos que dan as que

non poden deixar de queimarse

no augoardente quedando así purificadas.

E cando esta brebaxe baixe polas nosas gorxas,

quedaremos libres dos males

da nosa alma e de todo embruxamento.

Forzas do Ar, Terra, Mar e Lume,

a vós fago esta chamada:

Si é verdade que tedes máis poder que a humana xente,

eiquí e agora, facede que os espritos dos amigos que estean fóra,

participen con nós desta queimada.

Autor: Mariano Marcos de Ábalo